HjemAktueltInvitasjon til kurs - førstehjelp ved sjølvmordsfare

Invitasjon til kurs - førstehjelp ved sjølvmordsfare

Tid: 22. og 23. mai 2024, kl. 09.00 - 16.30 begge dager

Adresse: Region Nordhordland Helsehus, 6 etg, kvassnesvegen 40, 5914 Isdalstø

Kursleiarar: Kristine Fanebust, Anita Hatlem Villanger, Jorunn Hårvik Brekkhus

Pris: kr 800 per deltakar, dette inkluderer kursmateriell, lunsj og kaffi/kaffimat

Bindande påmelding, frist: 10.05.2024 til Jorunn Hårvik Brekkhus på e-post: jorunn.harvik.brekkhus@modalen.kommune.no
Avbestilling etter 10.05.24. blir fakturert

Les invitasjon til kurs:

Selvmord er et komplekst samfunnsproblem. Mange kan lære å gi førstehjelp ved selvmordsfare. Kurset gir handlingskompetanse som kan bidra til å redde liv.

Om Førstehjelp ved selvmordsfare
På kurset får du mulighet til å bli mer bevisst dine egne holdninger til selvmord. Kurslederne gjennomgår kunnskap om selvmordsatferd og viser en modell for intervensjon ved selvmordsfare. Vi øver på å bruke modellen.

Du lærer å:

• oppdage mennesker som har det vanskelig og kan være i selvmordsfare
  • stille direkte spørsmål om selvmordstanker
  • hjelpe personen i selvmordsfare til å snakke om det som er vanskelig
  • arbeide med usikkerhet om å leve eller dø
  • lage og iverksette en plan med vedkommende, hvor målet er å berge liv
  • bruke hjelperessurser i lokalsamfunnet

Kurset bruker ulike læringsmetoder som forelesning, film, diskusjon, erfaringsutveksling, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Kurset er prosessorientert og har en faglig og pedagogisk oppbygning som krever full deltakelse begge kursdagene.

Kurset er godkjent av følgende fagforeninger:

• Den norske legeforening: Emnekurs/klinisk emnekurs i psykiatri til videre- og etterutdanning i allmennmedisin (16 poeng). Valgfritt kurs under spesialisering og for spesialistenes etterutdanning i samfunnsmedisin (14 timer).
  • Fagforbundet: Tellende til klinisk fagstige for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere (14 timer) • Norsk Ergoterapeutforbund: Spesialistspesifikk kurs meritterende til ergoterapispesialist i allmennhelse og mental helse (12 timer)
  • Norsk Psykologforening: Fritt spesialkurs (14 timer) og vedlikeholdskurs (14 timer)
  • Norsk Sykepleierforbund: Merittering for godkjenning til klinisk spesialist i sykepleie/ spesialsykepleie (14 timer)
  • Norsk Gestaltterapeut Forening: 12 timer Profesjonell faglig oppdatering i kategori D2

Førstehjelp ved selvmordsfare undervises av godkjente kursledere. Vivat har ansvar for utdanning av kursledere og kvalitetssikring av kurset. Kurset er utviklet av LivingWorks i Canada og brukes internasjonalt under betegnelsen ASIST, Applied Suicide Intervention Skills Training.

Mer info. om kurset og Vivat finnes på http://www.vivatselvmordsforebygging.net/

Velkommen på kurs!

Selvmordstemaet berører, og kurset utfordrer på mange plan. Dersom du er i en livssituasjon hvor du selv har behov for hjelp med selvmordstanker, anbefaler Vivat at du oppsøker hjelp og heller deltar på kurs ved en senere anledning.

Sist oppdatert: 17.04.2024
Publisert: 17.04.2024